Noten







Noten de overtreffende trap van gezond (denk eraan pinda's zijn geen noten en ongezond).

Nadat Spaanse onderzoekers meer dan 7.000 mannen en vrouwen in het oog hielden gedurende een periode van bijna vijf jaar, zagen ze dat diegenen die meer dan drie porties noten per week aten, 39% minder kans hadden om te overlijden. Een portie noten komt overeen met 28 gram. Walnoten, die ook rijk zijn aan omega-3 en polyfenolen, hadden het sterkste effect: een reductie op sterfte van 45%!

Noten zijn een kenmerkend onderdeel van het mediterraan dieet, samen met olijfolie. Mannen en vrouwen die het best een mediterraan voedingspatroon volgden, hadden zelfs een verlaagd risico op sterfte van 63%, ook vastgesteld na een periode van vijf jaar. Dat noten gezond zijn, komt overeen met al onze beschikbare kennis over voeding. Noten zijn zeer voedzaam, rijk aan gezonde vetten en koolhydraten.

Bronnen:
Guasch-Ferré M, Bulló M et al. Frequency of nut consumption and mortality risk in the PREDIMED nutrition intervention trial. BMC Med. 2013 Jul 16;11:164.doi:10.1186/1741-7015-11-164.

Pistachenoten: gezond en slankmakend
| 25/07/2012 |


Het is hard zoeken naar een gezonde snack in de supermarkt, tussen de rekken met chips en andere ongezonde hapjes. Terwijl de inwoners in het Midden-Oosten de pistachenoot al meer dan 10.000 jaar eten. Toen al wisten de mensen dat pistachenoten voedzaam en lang te bewaren waren. Pistachenoten zijn ook zeer geschikt als je wilt afvallen.

Pistachenoten zijn rijk aan gezonde (onverzadigde) vetten, vezels, magnesium, kalium, vitamine K, en vitamine E. De groene kleur is afkomstig van 'luteïne', een antioxidant belangrijk voor de ogen.
Een dagelijkse portie van 30-120 gram noten verlaagt de cholesterol en andere bloedvetten. Een aantal studies tonen ook een weldadige invloed op de bloedvaten, zoals lagere bloeddruk en vermindering van ontstekingen aan de bloedvatwand.

Bronnen:
Pistachio nuts: composition and potential health benefits. Nutrition Reviews. 2012; 70(4):234-240

Walnoten beschermen tegen borstkanker!
| 10/11/2011 |


Een groep wetenschappers onder leiding van Elaine Hardman bevestigde de rol van voeding bij borstkanker. Muizen die genetisch voorbestemd zijn om borsttumoren te ontwikkelen, krijgen beduidend minder borsttumoren wanneer ze dagelijks een portie walnoten in hun voeder krijgen.
Deze studie toont aan dat voeding van grotere invloed is dan genen zijn, bij het ontstaan van tumoren. De muizen die geen walnoten aten, kregen immers allemaal borsttumoren. Van de muizen die vanaf hun geboorte (na borstvoeding) walnoten kregen, had nog maar 60 % tumorontwikkeling. En dat alleen door toevoeging van walnoten aan hun standaardvoer.
Zou hun voedsel veranderen in volledig natuurlijke voeding, voldoende gezonde beweging en natuurlijke leefomstandigheid, zou de tumoraanleg verdwijnen.

De studie bracht ook het belang van voeding tijdens de zwangerschap aan het licht. Wanneer ook de moeder (tijdens de zwangerschap) walnoten te eten kreeg, dan daalde (bij de nakomelingen) het aantal muizen met tumoren naar 40 %!
Voeding tijdens de zwangerschap telt dus mee. Elaine Hardman stelde dat de bescherming tegen borstkanker niet te danken is aan de omega-3-vetzuren in walnoten, want die kregen de andere (placebo) muizen ook. Walnoten zijn rijk aan andere voedingsstoffen, antioxidanten en bevatten fytosterolen

Bronnen:
W. Elaine Hardman, Gabriela Ion, Juliana A. Akinsete & Theodore R. Witte (2011): Dietary Walnut Suppressed Mammary Gland Tumorigenesis in the C(3)1 TAg Mouse, Nutrition and Cancer, 63:6, 960-970
Amandelnoten voorkomen hyperglycemie
| 24/07/2013 |

Hyperglycemie , of in gewone mensentaal teveel suiker in het bloed, is een steeds groter probleem in de Westerse wereld. Om hyperglycemie te vermijden is het zeer belangrijk 's ochtends pas te gaan eten na lichamelijke inspanning wanneer honger gevoel ontstaat. En verder niet meer dan 2 of 3 eetmomenten te hebben op een dag. Iets in je mond stoppen is een eetmoment. Bij gezonde voeding hoort minimaal 3 keer per week een flinke portie noten. Iets wat weinig mensen weten is het feit dat amandelnoten in staat zijn om de bloedglucose te regelen, zelfs na het eten van een suikerrijke maaltijd. Een handvol amandelnoten telt 160 calorieën.

Een studie die uitgevoerd werd aan de universiteit van Toronto (Canada) geeft duidelijk aan dat amandelnoten in staat zijn hyperglycemie te voorkomen bij iedereen die een lege koolhydraten (brood met beleg) en te suikerrijke lunch heeft geconsumeerd. Deze ontdekking is belangrijk voor gezonde mannen en vrouwen, maar van levensbelang voor diabetespatiënten. Amandelnoten hebben de bijkomende eigenschap dat ze iedere vorm van oxidatieve stress helpen neutraliseren.

Bronnen:
Josse AR, Kendall CW, Augustin LS, Ellis PR, Jenkins DJ.
Almonds and postprandial glycemia--a dose-response study.
Metabolism. 07 03 r;56(3):400-4

Waarschuwing AAratio De Praktijk: Noten zijn zeer gezond zolang u er niet teveel van eet. Dus niet meer dan een flinke hand drie tot vijf keer per week.



 


Contact